Hur ska du marknadsföra din webbplats?

När du är klar med din webbplats och allt ser ut precis som du vill, när allt fungerar och det är dags att köra – ja, då är det läge att nå ut till din tilltänkta publik. Det har knappast undgått någon att internet är fullt, kanske i vissa lägen överfullt, med sajter av olika slag. Här gäller det med andra ord att skilja sig från mängden. Ställ dig frågan: Varför ska man besöka just denna sajt? När du vet svaret på den frågan, försök att förmedla det så tydligt du kan till dina besökare. Det görs både med sajtens innehåll, som förstås ska vara intressant och locka till läsning, och med själva designen på webbplatsen.

Nåväl, när du är nöjd med din sajt ska du alltså nå ut med den på något sätt. Här har tidigare diskuterats det viktiga med att använda sig av sociala medier, där de främsta kanalerna idag heter Facebook och Instagram. Det finns dock fler sätt att nå ut med sin sajt och ytterligare en viktig faktor för att lyckas är att synas bra i Google, som kan läsas om på en annan sida. Beroende på ämne och bransch finns det också andra kanaler.

Ett sätt att nå ut är att synas på en av de sajter som listar webbplatser inom olika kategorier. Är det exempelvis en webbutik med barnprodukter du har, är det en fördel om denna finns med hos en sajt som listar just butiker som har den här kategorin av produkter. Du kan också se till att vara aktiv i olika relevanta forum, där du har med din webbplats i din signatur. Självklart kan du också på klassiskt manér annonsera på olika sätt. Detta behöver självklart inte enbart vara digitalt, utan kan också kombineras med en annons i ett tryckt magasin eller i en dagstidning.

Leave a Reply

Your email address will not be published.