Marknadsföring genom sociala medier

Som tidigare nämnts ska man i marknadsföringens värld vara där ens målgrupp är. Någon som känner till Facebook och Instagram? Ja, tänkte väl det. Det är där många av de potentiella kunderna “hänger” idag och det är också där man lätt kan sätta in stöten som marknadsförare. Det första är förstås att skapa en Facebook-sida och/eller ett Instagram-konto åt sitt företag.

Facebook

Tanken är att sprida sitt budskap från Facebooksidan. I detta fall underlättar det förstås om man har några följare och detta är något du får jobba på. Varje inlägg du gör på Facebook, kan marknadsföras genom att som det kallas “boosta” inlägget. I samband med att du gör detta får du ange din budget, där en högre budget naturligtvis ger fler visningar och därmed fler potentiella kunder. Du får också ange om annonsen ska rikta sig till kvinnor eller män, eller båda, och vilka intressegrupper som ska se din annons. Sedan är det bara att vänta. Eller, inte vänta direkt eftersom du måste hålla dig aktiv på Facebook. Du bör publicera nya inlägg ganska ofta för att få kontinuerlig trafik och för att folk som följer dig inte ska tröttna.

Instagram

Instagram ägs numera av Facebook, men fungerar på ett lite annorlunda sätt. Här laddar du upp bilder från din mobil eller surfplatta, som du kan skriva text till. Det viktiga här är dock att se till att bilden hamnar under rätt (relevant) kategori. Detta görs med hjälp av taggar (#). Taggarna blir till egna grupper av bilder. Anger alla som lägger upp en bild på exempelvis en gris taggen #gris, så hamnar alla bilder som taggats på detta sätt i den kategorin. Som du kanske förstår är detta en viktig del av marknadsföringen och många använder ett stort antal taggar för de olika bilder de lägger upp på Instagram.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *