Analysera trafiken till din webbplats
Webbanalys är en oerhört värdefull metod att mäta data i form av trafik till din webbplats. Denna information kan du ha stor användning av i olika sammanhang; det är inte enbart för att det är spännande att se hur många som besökt sin sajt under dagen. Det är precis som med all datainsamling; allt beror på vad du gör med den data du får in.
Vilken sorts information kan du få fram genom att använda ett verktyg för webbanalys? Här kan du med lätthet se vilken sida dina besökare besöker allra mest. Du kan också se i vilken sekvens de besöker sidorna och från vilken sida de lämnar din sajt. Dessutom kan du få fram hur länge de besökt din webbplats, eller en specifik sida, samt vilka sökord de använt för att hamna där.
Det du behöver göra för att använda dig av webbanalys är att först och främst registrera dig hos något av de bolag som erbjuder ett sådant verktyg. Det finns några olika att välja bland, men de vanligaste är Google Analytics och StatCounter. Vilken du väljer att använda är förstås helt upp till dig, men Analytics är den som är lite mer avancerad av dessa två. För att din webbplats ska kunna börja lagra data om den trafik du får på sidan behöver du installera en kodsnutt. Denna installeras på ett tämligen enkelt sätt genom att kopiera och klistra. Det finns en färdig kodsnutt att använda sig av och man får tydliga instruktioner var någonstans i HTML-koden denna ska placeras.
Efter installationen av koden är det bara att börja testa. Besök din egen sajt, klicka runt bland de olika sidorna och se sedan resultatet som verktyget har lagrat. Svårare än så är det inte. Tänk bara på att lägga kodsnutten på exakt rätt ställe enligt instruktion, annars kommer det inte att fungera.
Leave a Reply