Marknadsföring genom sociala medier
Som tidigare nämnts ska man i marknadsföringens värld vara där ens målgrupp är. Någon som känner till Facebook och Instagram? Ja, tänkte väl det. Det är där många av de potentiella kunderna “hänger” idag och det är också där man lätt kan sätta in stöten som marknadsförare. Det första är förstås att skapa en Facebook-sida och/eller ett Instagram-konto åt sitt företag. Det är ett perfekt sätt att nå ut till människor över hela landet och även få hjälp att dela sin sida av andra. Tillsammans med en tilltalande hemsida med responsiv design och marknadsföring via sociala medier så har du ett säkert kort.
Tanken är att sprida sitt budskap från Facebooksidan. I detta fall underlättar det förstås om man har
några följare och detta är något du får jobba på. Varje inlägg du gör på Facebook, kan marknadsföras genom att som det kallas “boosta” inlägget. I samband med att du gör detta får du ange din budget, där en högre budget naturligtvis ger fler visningar och därmed fler potentiella kunder. Du får också ange om annonsen ska rikta sig till kvinnor eller män, eller båda, och vilka intressegrupper som ska se din annons. Sedan är det bara att vänta. Eller, inte vänta direkt eftersom du måste hålla dig aktiv på Facebook. Du bör publicera nya inlägg ganska ofta för att få kontinuerlig trafik och för att folk som följer dig inte ska tröttna.
Ett tips är att bjuda in dina egna Facebook vänner att gilla din sida. På så sätt så kommer inlägg som du delar även att synas hos dina vänners vänner hos de som gillar dina inlägg. Uppdatera ofta med härliga bilder och korta informativa texter och försök att få hjälp av dina vänner att dela dessa på sina Facebook sidor. På så sätt så kommer dina inlägg att spridas och bli sedda av fler personer. Är folk nöjda med dina tjänster och produkter så kommer de gladligen att sprida informationen vidare så att fler kan ta del av dessa.
Instagram ägs numera av Facebook, men fungerar på ett lite annorlunda sätt. Här laddar du upp bilder från din mobil eller surfplatta, som du kan skriva text till. Det viktiga här är dock att se till att bilden hamnar under rätt (relevant) kategori. Detta görs med hjälp av taggar (#). Taggarna blir till egna grupper av bilder. Anger alla som lägger upp en bild på exempelvis en gris taggen #gris, så hamnar alla bilder som taggats på detta sätt i den kategorin. Som du kanske förstår är detta en viktig del av marknadsföringen och många använder ett stort antal taggar för de olika bilder de lägger upp på Instagram.
Ett tips är att ständigt hålla dig uppdaterad om vilka de senaste trenderna är inom taggar för just din kategori. Ibland ändras nämligen dessa och nya attraktiva taggar poppar upp och besökare börjar istället att kika bland dessa. Se även alltid till att dina bilder håller en hög kvalitet och skriv alltid en inspirerande eller informativ text under dina bilder, det kommer att göra dina inlägg mer attraktiva för potentiella kunder.
Har du möjlighet så kan du ibland anordna tävlingar på din Instagram. Det kan exempelvis vara att du lottar ut presentkort eller produkter. I reglerna för tävlingen kan du skriva att man måste följa din profil, gilla din FB sida samt dela ditt inlägg för att delta. På så sätt kommer ditt inlägg samt dina produkter att få stor spridning om det är många som väljer att delta.
Andra sociala medier
Det är inte bara Facebook och Instagram som går att marknadsföra sig genom. Det finns massvis av andra sociala medier som också går utmärkt att använda. Både Snapchat och Twitter är två exempel på detta om det går ihop med den tjönst eller produkt du säljer. Vill du nå ut på nationell nivå så går det även att leta reda på vilka sociala medier som används i diverse länder. I vissa delar av världen så använder de sina egna versioner av olika sociala medier vilket gör att det kan vara en bra ide att kanske även skapa ett konto på någon av dessa. Att starta en blogg kan även vara en bra ide. Att kontinuerligt uppdatera och skriva om de produkter och tjänster som erbjuds kan nå en stor publik om du lyckas få många besökare. Länka till din hemsida eller blogg via din Instagram och Facebook sida för att på så sätt fiska besökare. Men det viktigaste av allt är att du skriver bra informativa eller inspirerande texter som ger dina besökare något, och självklart att du själv tror på det du säljer.
Leave a Reply